Гальмівні диски — ЛЕГШЕ означає КРАЩЕ?
Це питання часто порушується на різних автомобільних форумах. На жаль, немає простої відповіді на це питання, тому ми вкажемо вам на всі «за» та «проти» і залишимо вибір за вами.
Наприклад:
Типовий великий седан, вагою 1690 кг, їде шосе зі швидкістю 134 км/год і вам необхідно різко загальмувати. Припустимо, що середня покришка витримує прискорення порядку 0,85 G, до моменту зриву в некерований занос. Ми гальмуватимемо зусиллям 0,81 G, щоб уникнути блокування коліс. Автомобіль пройде до зупинки близько 87 метрів і виробить при цьому 1170 kW кінетичної енергії. Вся ця енергія повинна передаватися через систему гальм, щоб зупинити автомобіль. Коли ви передаєте таку кількість енергії за такий короткий термін (4,7 сек.), Виділяється значна кількість тепла і маса гальмівного диска в даному випадку відіграє критичну роль.
Типовий передній гальмівний диск на великому седані має діаметр 300 мм і важить близько 9,5 кг. Ми сфокусуємось на передніх дисках, тому що на них зазвичай припадає 70% гальмівного зусилля. Диск складається з двох основних компонентів - центральної частини диску, що кріпиться до маточини і гальмівного полотна, на яке і приходить гальмівне зусилля від супорта. Гальмівне полотно в нашому диску важить близько 6 кг. У нашому випадку температура диска вагою 9,5 кг підвищиться при гальмуванні на 125 ° C менше ніж за 5 секунд.
У такому ж гальмівному диску діаметром 300 мм, але вагою 8,5 кг, вага гальмівного полотна складе 5,5 кг, а температура підвищиться на 137°C. Здавалося б, приріст всього в 10%, проте передача тепла досить хитра річ. При одноразовому гальмуванні додаткові 10% найімовірніше не матимуть ніякого відчутного ефекту. Але що трапиться, якщо потрібно буде провести серію гальмувань, що повторюються, з рівними інтервалами? У більшості випадків часу між гальмуваннями недостатньо для того, щоб диск повністю відновив нормальну робочу температуру. Це призведе до накопичення тепла - 10% плюс ще 10% і так далі!
Зворотній бік медалі:
Всі фанати тюнінгу постійно говорять про зниження неподресорних мас. Дійсно, гальмівний диск, що обертається, мають певний ступінь інерції або ефект маховика, що вимагає додаткових витрат енергії для розгону та зупинки. У нашому випадку потрібно близько 24 Nm крутного моменту, щоб розігнати диск вагою 9,5 кг до 134 км/год і назад. Більш легкий диск, вагою 8,5 кг, вимагає близько 20,5 Nm, що дещо більше ніж 10%. На «стоковій» Subaru Impreza WRX Sti, з обертальним моментом 400 Nm, ви навряд чи помітите «покращення» в 3,5 Nm. Справжній ефект від зниження ваги гальмівного диска можна отримати лише на спеціалізованих надлегких спортивних автомобілях.
У більшості випадків, автовиробник робить всі ці та багато інших розрахунків для визначення оптимальної маси (ваги) гальмівного диска. Ми можемо запевнити вас, що це точно не в їх інтересах додавати непотрібні кілограми металу в автомобіль.